خارجیها درباره انیمیشنهای ایرانی چه میگویند
گون آیدین: مهدی جعفری جوزانی، مدیر کارخانه انیمیشنسازی «مهوا»، با اشاره به رشد قابل توجه صنعت انیمیشن در ایران، از استقبال خوب داخلی و موفقیتهای جهانی آثار ایرانی سخن گفت. او ضمن تأکید بر بلوغ فنی انیمیشنسازان، نیاز به تقویت محتوایی را یادآور شد و از پروژههای جدید در دست تولید خبر داد.

گون آیدین،صنعت انیمیشن ایران طی سالهای اخیر با رشد چشمگیری همراه بوده است. مهدی جعفری جوزانی، مدیر کارخانه انیمیشن سازی مهوا، با اشاره به موفقیتهای داخلی و بینالمللی، معتقد است انیمیشن ایرانی در بخش فنی به بلوغ نزدیک شده و حالا زمان تمرکز بیشتر بر محتوای بومی و تخصصی است.مهدی جعفری جوزانی مدیر کارخانه مهوا در پاسخ به این پرسش که وضعیت کلی انیمیشن ایران در حال حاضر را چگونه ارزیابی میکنید؟
اظهار داشت: «به نظرم وضعیت تولید انیمیشن در کشور ما بهخصوص در چند سال اخیر، از پیچ اصلی خودش عبور کرده و الان در آستانه بلوغ قرار دارد. بازار داخلی استقبال بسیار خوبی از انیمیشن ایرانی دارد. طی یکی دو سال اخیر، تقریباً هیچ بازه اکرانی نبوده که اثری از انیمیشن ایرانی روی پرده سینما نداشته باشیم. خوشبختانه اکثر این آثار هم با اقبال مواجه شدهاند.»
وی در باره این که آیا این موفقیتها محدود به بازار داخلی است یا در عرصه بینالمللی هم شاهد موفقیتهایی بودهایم گفت: « در عرصه جهانی هم، خدا را شکر، اتفاقات خوبی رخ داده. انیمیشنهای ایرانی در جشنوارههای بینالمللی حضور پیدا کردهاند و حتی برخی موفق به کسب جوایز شدهاند. استعدادهای ناب زیادی در بین تولیدکنندگان انیمیشن در ایران داریم؛ هم از نظر فنی و هم تکنیکی در سطح خوبی هستیم. این استقبال بینالمللی باعث شده که انگیزه بچههای انیمیشنساز خیلی بیشتر از قبل شود.»
جعفری بازخوردها در بازارهای مختلف جهانی را اینطور ارزیابی کرد:« فرهنگهای مختلف بازخوردهای متفاوتی دارند. مثلاً در کشورهای منطقه یا آسیای میانه و شرق آسیا، دغدغهها بیشتر روی خانواده و تربیت کودک متمرکز است. در حالی که در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، نگاهها بعضاً با فرهنگ ما تطابق ندارد و گاهی مبتنی بر مسائل تربیتی خاصی است که برای ما مطلوب نیست. با این حال، از نظر تکنیکی و اصول فیلمسازی، نگاه بسیار جدیتری دارند و انیمیشن باید علاوه بر جنبه محتوایی، جنبه سرگرمکننده بودن و اصول هنری را هم رعایت کند.»
وی در ادامه افزود: « مثلاً انیمیشن «شمشیر و اندوه» که مخاطب بزرگسال داشت، در برخی جشنوارههای بینالمللی جایزه گرفت، اما «افسانه سپهر» که مخاطب نوجوان داشت، در همان جشنوارهها شانسی برای کسب جایزه نداشت. این نشان میدهد که هر جشنوارهای معیارهای خاص خودش را دارد؛ از نگاه به گروه مخاطب گرفته تا نوع تکنیک و فرم اجرایی.»مدیر کارخانه انیمیشن سازی مهوا در پاسخ به این که به نظر شما انیمیشن ایرانی الان بیشتر در چه بخشی به بلوغ نزدیک شده؟ محتوا یا تکنیک؟ اظهار داشت: «به نظرم در حال حاضر، بلوغ بیشتر در بخش فرم، تکنیک و کیفیت فنی حاصل شده. اما در حوزه محتوا، هنوز نیاز به تجربه بیشتری داریم. مثلاً ما هنوز به جای «انیمیشننامه»، از اصطلاح «فیلمنامه انیمیشن» استفاده میکنیم؛ یعنی حتی در ادبیات تخصصی هم فاصلههایی وجود دارد که باید برطرف شود.»
جعفری جوزانی در پایان با اشاره به تولیدات جدید اظهار داشت: «چند پروژه بهطور همزمان در حال تولید داریم. ساختار ما حالت کارخانهای دارد؛ یعنی باید بهصورت مستمر تولید انجام شود. هم در حوزه انیمیشن و هم در بازی. امیدوارم امسال هم بتوانیم با آثار جدید، در جشنوارههای داخلی و خارجی حضور فعال داشته باشیم.»
منبع: فارس