اعتیاد به ویدیوهای کوتاه؛ وقتی تصمیمگیری در مغز مختل میشود
گون آیدین: نتایج یک مطالعه نشان میدهد کاربرانی که به تماشای ویدیوهای کوتاه علاقه دارند، در معرض اختلال مغزی هستند.
گون آیدین،نتایج یک مطالعهی تصویربرداری مغزینشان میدهد افرادی که علائم اعتیاد به ویدیوهای کوتاه مثل تیکتاک یا ریلز دارند، کمتر به زیانهای مالی حساساند و تصمیمهایی سریع و بدون فکر میگیرند. این کاهش حساسیت به ضرر با الگوهای مشخصی از فعالیت مغزی در نواحی مرتبط با ارزیابی پاداش و کنترل رفتار همراه است.
رفتارهای اعتیادی، مثل قمار یا مصرف مواد مخدر، معمولاً با نادیدهگرفتن هزینههای بلندمدت بهنفع پاداشهای فوری همراهاند.
پژوهشگران با بررسی ۳۶ دانشجوی ۱۸ تا ۲۴ساله و با ترکیب تصویربرداری fMRI و مدلسازی تصمیمگیری (مدل DDM)، دریافتهاند که اعتیاد به ویدیوهای کوتاه نیز با کاهش «گریز از زیان» همراه است؛ یعنی افراد نسبتبه ضررها حساسیت کمتری نشان میدهند و سریعتر تصمیم میگیرند.
شرکتکنندگان حین انجام یک بازی فرضی تحت fMRI قرار گرفتند تا نحوهی واکنش مغز آنها به سود و زیان بررسی شود. کسانی که علائم بیشتری از اعتیاد نشان دادند، فعالیت کمتری در ناحیهی پرکونئوس (مرتبط با کنترل شناختی و ارزیابی ارزش) هنگام تصمیمهای مربوط به سود داشتند. در مقابل، هنگام ارزیابی زیان، فعالیت بیشتری در مخچه و ناحیهی حسی-حرکتی مشاهده شد.
تحلیلها نشان میدهند کاهش فعالیت در پرکونئوس رابطهی میان اعتیاد به ویدیوهای کوتاه و کاهش گریز از زیان را میانجیگری میکند. این افراد در مغز خود الگوهای مشترکی از فعالیت در شبکههای کنترل شناختی و حرکتی دارند.
به گفتهیچیانگ وانگ، نویسندهی مطالعه، این یافتهها نشان میدهد کاربران وابسته به ویدیوهای کوتاه تمایل دارند هزینههای بلندمدت (مثل هدررفتن زمان و اختلال خواب) را نادیده بگیرند و بیشتر روی لذت فوری تمرکز کنند.
منبع:زومیت